onsdag den 21. september 2011

Svampe tur

Den fugtige sommer og efterår giver gode betingelser for svampe væksten i naturen. Jeg har været på tur i min nye biotop, Lundby kræt og bakker. Det er et skønt område, mere her om senere, først skal vi kigge på svampe.
 


Man spiser svampe, ja nogle er spiselige men hvad er naturens formål med svampene?
Svampe er naturens skraldemænd, de nedbryder planterester, nedfaldne blade, urtestængler osv. Svampens hyfer(sammenlignes med et rodnet, meget småt)sendes ind mellem de døde celler og udskiller enzymer som nedbryder plandtematerialet. Det efterladte og delvis nedbrudte plantemateriale genanvendes som gødning til sommerens plantevækst.


Et kig ud over det område hvor svampene er fundet. Den fugtige løvbund, giver gode vækstbetingelser for svampene. Billedet skal ses som et panorama billed, og er taget over 270 grader.

OBS: pågrund af min usikkerhed på svampeområdet, vil jeg ikke kommentere om de forskellige svampe er spiselige eller ej, i fare for at kunne give forkerte oplysninger.

Igen en skov hvor der findes mere end svampe, her et efterladenskab fra det mere og mere udbredte  skovsvin.

 


Mit bud er Rosa Skørhat. Der er mange arter af skørhatte, så om det lige er rosa vil jeg ikke hænges op på:-)

Sødlig mælkehat, (Lactarius Subdulcis)


Rødmende Fluesvamp. (Amanita Rebescens)
Kendetegn: De brunlige vorteagtige skæl. Kødet er kødfarvet. Stokken er høj og tyk.
Ved nærmere kig, var kødet ikke kødfarvet, så jeg tror alligevel ikke at det er en fluesvamp... Grrrrr






 
Jeg har ingen anelse hvad det her kan være, Det lå i skov bunden og er svampeagtig, delvis blødt, trykker jeg på den, trænger der fugtighed ud. Underlig ting..





Løghat, (Mycetinis Alliaceus)





Dagens fund.


Svampe jæger ved jeg ikke om jeg bliver, jeg bliver så frustreret over sværheden i at artsbestemme svampene. Der er mange faktorer der spiller ind. Jeg har brugt internettet, og der fundet en, synes jeg rimelige kvalificeret hjemmeside hvor der er en interaktiv artsbestemmelses redskab Har er der så en række faktorer som man skal tage stilling til, hattefarve, stok brede og længde, lammel udformning osv. Prøv evt selv ved at klikke på linket. Her
Jeg havde en god natur oplevelse ved at indsamle svampene, glæden over at finde nye/forskellige var stor. Jeg var også blevet nysgerrig og glædede mig til at komme hjem og finde ud af hvad det var jeg havde fundet. Var de spiselig, dødbringende(på en måde fasinerende at så småt kan slå ihjel) fuktion osv.
Jeg har ikke kunne finde navnene på størstedelen af de svampe jeg har fundet, det udløste stor frustration. Hvis jeg skal give mig ikast med at find svampe igen, bliver det en guidet tur, det står fast.

Alle billederne er taget af René Roebel 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar